Railjet do Berlína, z Moravy do Běloruska, Leo Express do Bratislavy

11.06.2019 10:41

Dva dny před změnou stávajícího jízdního řádu zveřejnila Správa železniční dopravní cesty dlouho očekávané návrh grafikonu vlakové dopravy, které vstoupí v platnost letos v prosinci. Návrh, který ještě není definitivní, přináší řadu změn v objednávané i komerční dopravě. Konečná podoba se ale většinou příliš od návrhu neliší.

Kompletní návrh pro všechny tratě je zveřejněný na stránkách SŽDC.  Lidé se k návrhu mohou vyjádřit u objednatelů nebo u dopravců.

K největším změnám dochází v mezinárodní dálkové dopravě. Zřejmě největším překvapením je návrat přímého vlaku Berlín – Vídeň přes Prahu. Návrh počítá s tím, že jeden z railjetů Vindobona bude protažen až do Berlína, pojede navíc až do Štýrského Hradce. Jde o první ranní vlak z Berlína s odjezdem v 6.16, opačným směrem jede přes Česko pozdě odpoledne.

Jízdní řád počítá s pokračováním nočních vlaků přes Ostravu mezi Vídní a Berlínem, nově se cestující dostanou z Moravy až na běloruské hranice: vlak EuroCity Báthory z Budapešti pojede až do Brestu v Bělorusku. Stejně tak dochází k zavedení nového vlaku ze  Štýrského Hradce až do Přemyšle na polsko-ukrajinské hranici. V případě Polska nechybí ani nové vlaky z Bohumína k Baltu. V případě Polska dochází i k zavedení čtyř vlaků denně z Trutnova do Sedzislawi.

U soukromníků má největší expanzi naplánovanou Leo Express, ta ale závisí na schvalování čínských jednotek. V jízdním řádu je nové spojení Leo Express z Prahy do Děčína (z Prahy odj. 10.32 a 21.30, z Děčína ve 4.47 a ve 12:45). Dvakrát denně má jezdit vlak z Plzně do Prahy (Praha odjezd 11:43 a 21:03, Plzeň 5:05 a 13:03). Nechybí ani spoj do Berlína, hlavní expanze je do Bratislavy, kam chce jezdit z Prahy přes Přerov šestkrát denně.

Ne všude ale dochází ke zlepšení. K osekání dochází u posledních spojů: například dosud jede poslední rychlík z Prahy do Českých Budějovic ve 23­:31, nově ve 22:01. Podobné je to i u trasy do Ostravy, kde poslední vlak z Prahy pojede ve 22:15. Jihočeský kraj ale naopak posílí počty osobních vlaků mezi Českými Budějovicemi a Táborem.

Příští jízdní řád bude i ve znamení návratů provozu. Hlavní comeback bude obnovená Švestková dráha v Ústeckém kraji. Vlaky z Litoměřic do Mostu mají jet hodinu a devět minut. Jízdní řád v Jihomoravském kraji počítá s obnovením vlaků do Židlochovic, půjde většinou o vlaky z Tišnova, které projedou Brnem a v Židlochovicích budou mít konečnou.

Zdroj: Doprava