Ražba nejdelšího železničního tunelu u Plzně má mírné zpoždění

18.09.2015 09:51

– Ražba prvního ze dvou tubusů nejdelšího železničního tunelu v ČR za Plzní už je za polovinou. Stavba za téměř dvě miliardy korun, která začala u Kyšic koncem ledna a má trvat 22 měsíců, má vinou podzemní vody a nestabilitě horniny mírné zpoždění. Kromě hotového portálu mezi Kyšicemi a Dýšinou je hotová polovina protějšího portálu čtyřkilometrového tunelu v Plzni-Doubravce. Potvrdil to vedoucí ražby Štefan Ivor z Metrostavu.

„Vyražených je dnes 2032 metrů, jsme lehce za polovinou," uvedl. Koncový portál na Doubravce musí být připraven před dorubáním prvního tubusu. Poté se stroj rozebere a vrátí se zpět na vjezdový portál a druhý tunel se vyrazí ve stejném směru jako první. „Razicí štít jede naplno, ale měli jsme nějaké problémy kvůli skutečným geologickým a geotechnickým podmínkám. Nejhorší byl začátek, kdy jsme se potýkali s vysokými přítoky podzemní vody a nestabilní čelbou," řekl Ivor. I v červenci, kdy byla největší sucha, narazili stavbaři na přítoky vody, někde i 25 litrů za vteřinu.

Plánovaná doba vyražení obou tubusů, 22 měsíců, by se měla stihnout. „Jsme teprve ve čtvrtině. Geologické podmínky jsou ale horší, než jsme čekali. Hornina je nestabilní a v tom se samozřejmě razí hůře," řekl Ivor. Navíc v břidlicích se skoro v celé trase nacházejí křemenné žíly, s čímž projekt nepočítal. Křemen je abrazivnější, a tak se stroj častěji zastavuje a mění se řezné nástroje.

Začátek ražby i přítoky vody byly určitě horší než při ražbě tunelů metra. Stavbaře ještě čeká úsek nízkým nadložím mezi Chlumem a Homolkou, kde udělali dodatečné sondy horniny. Archeologové, jejichž průzkum zpozdil stavbu o rok, jsou pryč. Už dříve dokončili průzkum u stavby koncového západního portálu v Doubravce.

Více než 110 metrů dlouhý razicí štít Viktorie, který má průměr řezné hlavy téměř deset metrů a váží 1800 tun, vyrube denně v průměru přes 14 metrů budoucího tunelu. V nepřetržitém provozu pracuje 100 dělníků a 24 techniků. Celkem vyrube stroj asi 600 tisíc metrů krychlových zeminy. „Vozíme ji na skládku do lomu za Kyšice, který se zasypává. Většinou jde o rozemleté břidlice," uvedl Ivor.

Tunel bude hlavní součástí nové tratě z Rokycan do Plzně, jejíž budování začalo předloni v listopadu. Jeden z posledních úseků na III. železničním koridoru Praha – Plzeň – Cheb přijde na 3,9 miliardy Kč. Úsek Rokycany – Plzeň bude hotový na jaře roku 2017.

Zdroj: čtk