RegioPantery mohou vyjet na Lipenku

07.06.2021 11:00

Elektrické jednotky RegioPanter (ř. 650) mohou jezdit na trati Rybník – Lipno nad Vltavou. Vyplývá to z vyhodnocení testů, které se na trati uskutečnily s RegioPanterem na podzim. Informovaly o tom České dráhy ve svém měsíčníku Železničář.

„Výsledky měření dokládají, že jednotka RegioPanter je z hlediska bezpečnosti jízdy a namáhání koleje i jízdních vlastností způsobilá k provozu na trati Rybník – Lipno nad Vltavou, která se vyznačuje značným podílem oblouků o malých poloměrech a zároveň velmi dobrým stavem železničního svršku,“ cituje Železničář Tomáše Heptnera, specialistu Zkušební laboratoře Výzkumného ústavu kolejových vozidel, která jízdně-technické měření prováděla.

Poznatky z měření využily České dráhy a Správa železnic jako podklad při rozhodování o zkušebním provozu. Ten dráhy zahájily na konci května a potrvá rok. Panteři budou vozit lidi na Lipence o víkendech, pravidelný provoz by měl být podle Železničáře povolen za rok.

Dopravce již připravuje dokumentaci včetně provozního konceptu jako nabídku Jihočeskému kraji. Ten už dříve vyjádřil záměr zavedení přímých vlaků České Budějovice – Lipno. „Druhá věc je, jestli se dohodneme na financích,“ řekl už na podzim deníku Zdopravy.cz člen představenstva ČD Jiří Ješeta. V kraji zatím jezdí čtyři Pantery, objednáno je dalších deset.

Na Lipence by nahradily starou elektrickou lokomotivu řady 210 s vozy řad BDs a patrovými Bdmteeo. Podobné testy proběhly na podzim i na Bechyňce, výsledky zatím nebyly zveřejněny. Kvůli unikátní trakci se ale nedá s rychlým nasazením Panterů počítat. Bechyňka si (na rozdíl od Lipenky) zachovala ojedinělou stejnosměrnou trakční soustavu s napětím 1500 V, čemuž by bylo vlaky třeba přizpůsobit. (Text inženýra Škody Transportation na toto téma přinesl deník Zdopravy.cz začátkem loňského srpna.)

Vozový park na obou tratích patří k nejstarším v Jihočeském kraji. Nasazení nových RegioPanterů by mimo jiné řešilo i problém s ETCS.

Zdroj: Doprava