Řešení pro "severní" trať: polské peníze a laciné regionovy
JESENÍKY Peripetie kolem klíčové trati z Jeseníku do Krnova přes polské Glucholazy, která je současně jediným severním spojením Olomouckého a sousedního Moravskoslezského kraje, jsou alespoň na čas zažehnány. Vysoce ztrátové vlaky, na jejichž provoz jen Olomoucký kraj ročně doplácel 11 milionů korun, tak budou dál fungovat. České dráhy totiž našly způsob, jak snížit náklady a ušetřit miliony ročně. Na trať vyšlou levnější regionovy.
Současně o "odříznutou" trať, která dosud neměla návaznost do polského vnitrozemí, projevili zájem i Poláci a Opolské vojvodství už objednalo vlaky z Opole do stanice Glucholazy a zpět. Je tak šance, že by se zchátralá trať konečně mohla dočkat modernizace.
Úspornější regionovy začaly studenty do škol v Ostravě či lidi do práce vozit od tohoto týdne, kdy začal platit nový jízdní řád. Potvrdil to náměstek hejtmana Olomouckého kraje zodpovědný za dopravu Alois Mačák.
"Po řadě jednání s Moravskoslezským krajem a Českými drahami budou spěšné vlaky Jeseník–Krnov i pro rok 2015 zachovány," uvedl Mačák. Podle něj rozhodlo hlavně, že se podařilo snížit ztrátu. Díky regionovám se podařilo stlačit náklady o miliony. Velké motorové soupravy s vysokou spotřebou dráhy nasadí jen na nejvytíženější spoje.
"Vysláním lehčích vlaků se sníží poplatky za železniční dopravní cestu na českém území a zároveň bude nižší i takzvaný peážní poplatek za průjezd polským územím. A v neposlední řadě ušetříme za naftu. Tím snížíme naše náklady o více než čtyři miliony korun ročně," vysvětlil Mačák.
Olomoucký i Moravskoslezský kraj si u Českých drah objednávají čtyři páry spěšných vlaků mezi Jeseníkem a Krnovem. "Tři páry vlaků jsou regionovy, večerní vlak v 17.23 je posílen kvůli studentům jezdícím do škol v Ostravě," popsala mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Ranní spoj odjíždějící z Jeseníku v 5.23 a poslední spoj do Jeseníku ve 20.42 zůstává beze změn. To bude platit při jízdách z Jeseníku v pracovní dny a sobotu, do Jeseníku v pracovní dny a v neděli.
Po letech je také šance, že by vlaky mohla co do rychlosti rozpohybovat modernizace zchátralé trati. Polská strana přes vysoké poplatky za průjezd českých vlaků do trati neinvestovala a ta je ve špatném stavu. V některých úsecích je na polském území rychlost omezena i na 25 kilometrů v hodině. Na české straně je situace jiná, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v posledních letech železnici v pohraničí zmodernizovala. "Naše část je provozuschopná bez omezení. My ale ze zákona nemůžeme investovat do trati na území jiného státu, abychom úsek v Polsku opravili," sdělil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Pozitivním signálem, že by se nyní mohl postoj polské strany změnit, může být fakt, že v neděli 14. prosince vyjely na trať poprvé po deseti letech vlaky z Opole přes Nysu až do Glucholaz. Trať mezi Nysou a Glucholazy přitom polské dráhy v roce 2004 zrušily jako ztrátovou.
"Tímto dál klesnou poplatky za použití železniční dopravní cesty na trati mezi Mikulovicemi na Jesenicku a Jindřichovem ve Slezsku, protože trať se stane součástí jednotného evropského železničního prostoru. Dá se taky předpokládat, že když Poláci zavedli vlak do Glucholaz, budou uvažovat i o investicích, aby se trať kolem Glucholaz zmodernizovala, a tím zatraktivnila pro cestující," přemítá Mačák.
Nové spojení Glucholazy–Opole jezdící o víkendech a polských svátcích může lidem z Česka otevřít po železnici další část Polska a stejně tak Polákům Jesenicko. Otázka využití vlaků je ale zatím problematická. České dráhy a polský dopravce se totiž v novém jízdním řádu nedohodli a vlaky na sebe časově nenavazují. Pokud by tak chtěli Poláci přijíždějící od Opole jet do České republiky, museli by v Glucholazech čekat na český vlak ve směru do Krnova půl hodiny, a ve směru na Jeseník dokonce 2,5 hodiny.
Spojení Jeseníku s Krnovem přes Glucholazy v návaznosti na Ostravu považuje region za důležité nejen pro pohyb pracujících a studentů, ale také z důvodu podpory cestovního ruchu. Sousední kraje však opakovaně řeší nedostatek cestujících a vysokou ztrátovost a snaží se provozní náklady redukovat. Ministerstvo dopravy přestalo trať dotovat už před třemi lety.
Plánované setkání ministrů dopravy obou zemí týkající se i této trati je na programu počátkem roku 2015. "Dle našich informací polská strana prověřuje možnost zapojit do obnovy tratě regiony, a to s využitím kofinancování z evropských fondů. Toto řešení za českou stranu nevylučujeme. Hledáme možnosti úpravy tratě tak, aby byl udržen provoz i v dalších letech," sdělila mluvčí ministerstva Andrea Volaříková.
Zdroj: MF