Rozsáhlá rekonstrukce zabezpečovacího zařízení v Brně se chýlí ke konci
Na hlavním nádraží v Brně se vybudovalo elektronické staniční zabezpečení 3. kategorie, které je napojeno na takzvané jednotné obslužné pracoviště. Jeho technologické zařízení se nachází v nové budově poblíž šestého nástupiště, ze které budou výpravčí řídit provoz. Moderní zabezpečovací zařízení se instalovalo rovněž na navazující traťové úseky.
„Touto frekventovanou stanicí projede od nového jízdního řádu, který začne platit 15. prosince, až 620 vlaků denně. Z toho bude 430 osobních a spěšných, které doplní 190 spojů dálkové dopravy. Jde o další navýšení již tak vysokého počtu souprav projíždějících hlavním nádražím před zahájením celé rekonstrukce. Moderní zabezpečovací zařízení pomůže výpravčím zvládnout provoz, který je zejména v ranní a odpolední špičce velmi intenzivní,“ vysvětluje generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda a pokračuje: „V exponovaných časech je v podstatě vyčerpaná kapacita nádraží. A tak i když začneme používat moderní zabezpečovací techniku, musíme respektovat parametry stanice, která není nafukovací.“
V určitých obdobích dne tak SŽDC nemůže splnit požadavky objednatelů na přidání dalších vlaků. Již nyní může zpoždění jednoho spoje způsobit narušení taktu na dalších linkách. Na koleje brněnského hlavního nádraží se přitom stejně jako na hlavním nádraží v Praze vejdou současně dva vlaky na každou kolej.
„SŽDC se na dodatečných jednáních k jízdnímu řádu snažila s objednateli dopravy a dopravci najít rozumný kompromis a upozorňovala na skutečnost, že při zpoždění vlaků může z technologických důvodů dojít na hlavním nádraží v Brně k velmi složité dopravní situaci. Druhá strana však tyto připomínky neakceptovala a vyslovila požadavek, aby se tyto situace řešily operativně,“ doplňuje náměstek generálního ředitele SŽDC pro řízení provozu Miroslav Jasenčák.
Rekonstrukce zabezpečení, mostů i kolejí
Jako první začala v jihomoravské metropoli rekonstrukce památkově chráněných mostů přes Hybešovu a přes Křídlovickou ulici. Práce na přemostěních dvou rušných komunikace v centru Brna zahájila SŽDC už vloni v létě. Zahrnovaly jak renovaci jejich ocelových konstrukcí, tak i spodní stavby včetně výměny poškozených stavebních prvků. Došlo také k obnově odvodnění a protikorozní ochrany. Celkové náklady obou investičních akcí přesahují 340 milionů korun.
Součástí výstavby nového zabezpečení na hlavním nádraží byla i rekonstrukce kolejí a výhybek na rozvětvení ve směru na Horní Heršpice. Kromě toho probíhaly práce pod stavědlem číslo 5. Ty spočívaly ve výměně celkem 22 výhybkových konstrukcí, které dostaly navíc elektrický ohřev. Rekonstrukcí prošlo celkem 1 400 metrů kolejí v části stanice navazující na břeclavské straně na 1. až 4. nástupiště.