Schází razítko

21.01.2016 12:32

V prosinci začala Českým drahám platit pětiletá smlouva na lukrativní trať Praha–Berlín–Hamburk, na níž jezdí pro Deutsche Bahn. Jenže Češi stále nemohou nasadit moderní lokomotivu, s níž dohoda počítala. Chybí jí totiž povolení k provozu.

Aktuální situace je taková, že České dráhy vypravují vlaky hnané staršími mašinami řady 371, které však musejí přepřahat za hranicemi v Drážďanech. Modernější stroj označený jako 380, zvaný Zátopek (na snímku), zatím na prestižní linku nenasazují.

„Lokomotivy od Škody Transportation do Drážďan mohou na výjimku, ale ne dál. Předpokládáme, že by do Německa začaly jezdit během letošního roku. Ale neumím říct kdy,“ připustil mluvčí Českých drah Radek Joklík s tím, že firma je s partnery z Deutsche Bahn v kontaktu a situaci řeší.

Zdůraznil, že český dopravce smlouvu neporušuje. Nicméně faktem je, že společný projekt počítal od začátku s nasazením moderních lokomotiv a vagonů. Mimochodem: dodávka repasovaných vagonů z továrny Pars Nova, což je šumperský podnik vlastněný Škodou Transportation, je také mírně zpožděná.

V případě lokomotiv jde stále o stejný problém, který trvá už mnoho měsíců a stále se jej nepodařilo vyřešit. Lokomotiva řady 380 od Škody má sice povolení od Spolkového drážního úřadu (EBA), jenže v jeho rozhodnutí z 20. května loňského roku zároveň stojí, že nesplňuje normy pro mezní zatížení kolejí.

„Navzdory úspěšné homologaci u spolkového úřadu EBA nemůže být lokomotiva využita k naší spolupráci z důvodu chybějícího schválení od DB Netz,“ popsali manažeři Wolfgang Weinhold a Stefan Daumüller v dopise z 25. září loňského roku. DB Netz je německý správce tratí, obdoba tuzemské Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Zástupci Deutsche Bahn vyjádřili v dopise znepokojení nad tímto stavem i údajnou nespolehlivostí Škody Transportation stran zpoždění dodávky repasovaných vagonů.

Zástupci plzeňské strojírny už tehdy v reakci uvedli, že zpoždění je jen mírné. Od problémů s německým razítkem pro Zátopka pak dali ruce pryč. Podle nich záležitost skončila loni v květnu, když předali Českým drahám povolení k provozu v Německu od tamního úřadu EBA.

„Podle našeho názoru tím naše společnost své závazky vyplývající ze smlouvy s Českými drahami naplnila. Zdůrazňujeme, že je třeba rozlišovat mezi povolením k provozu a mezi dohodnutím podmínek o přístupu na trať se správcem infrastruktury (DB Netz). Dohodnutí podmínek přístupu na trať není věcí výrobce,“ vzkázal na podzim mluvčí Škody Transportation Michal Tobrman.

Situace je pikantní z toho důvodu, že Škoda Transporation, dvorní dodavatel ČD, v listopadu vyhrála nad státním dopravcem mnohaletý arbitrážní spor týkající se zpožděné dodávky právě lokomotiv řady 380.

Zdroj: E15