Škoda 109E

04.06.2015 09:27

- která na české železnici získala řadové označení 380, má téměř po jedenácti letech vývoje, stavby a zkoušek veškerá schválení, aby mohla jezdit nejen po Česku, ale i v sousedních zemích. Jako poslední povolil nyní provoz lokomotiv z Plzně německý drážní úřad EBA. Při schvalování v Německu přitom nešlo pouze o splnění všech podmínek ČD pro mezistátní dopravu, v Německu mají již příští rok začít jezdit upravené lokomotivy 109E3 i ve vnitrostátním provozu u společnosti DB Regio.

 

Přestože lokomotivy řady 380 jezdí již pět let a dnes na ně lze narazit v čele mezistátních vlaků například v Budapešti, Vídni či Žilině a smějí zajíždět také do Polska, v Německu se schvalování dlouho vleklo. "Úřad EBA (Eisenbahn-Bundesamt) je v procesu schvalování naprosto nekompromisní a často v technickém posuzování jde až do nejmenších detailů," uvedl hlavní inženýr kolejových vozidel Škody Transportation Petr Špalek.

 

Podle smlouvy z roku 2004 měl vývoj nové lokomotivy pro ČD trvat čtyři roky. Po čtyřech letech ale zdaleka ještě nebyla hotová. Zkušební provoz začal v roce 2010, nejprve s nákladními vlaky, koncem roku i s osobními, zprvu ale výhradně na českém území. Škoda měla ambici být prvním výrobcem, který získá pro svůj stroj evropskou homologaci TSI. Nakonec prohrála se Siemensem, který svoji lokomotivu Vectron provedl schvalovacím řízením rychleji. Přesto česká lokomotiva homologaci v roce 2012 získala. Tehdy také Škoda naplnila podmínky smlouvy s ČD. Od té doby ale ještě stále čekala na poslední německá razítka.

 

Vývoj třísystémové elektrické lokomotivy, která získala obchodní jméno Emil Zátopek, stál podle mluvčí Škody Transportation Lubomíry Černé 950 milionů korun. ČD jich odebraly dvacet, další dvě lokomotivy verze 109E2 zakoupila Železniční společnost Slovensko (ZSSK) pro regionální dopravu. DB Regio potom objednala šest lokomotiv společně se soupravami vozů pro dopravu rychlých regionálních vlaků mezi Mnichovem a Norimberkem.

Zdroj: E 15