Slovenská liberalizace železnic láká i Čechy

19.11.2015 14:08

Slovensko se zařadilo k zemím, které chtějí pustit konkurenci do dotované železniční dopravy. Tamní ministerstvo dopravy vypsalo tendr na provoz dálkových vlaků na páteřní trati mezi Bratislavou a Banskou Bystricí. Jde o první soutěž tohoto druhu. Vítěz získá smlouvu minimálně na deset let. Podle mluvčího ministerstva Martina Kóni půjde v klání minimálně o deset milionů eur na dotacích, tedy zhruba 280 milionů českých korun.

Pilotní soutěž má rovněž ukázat, zda a jak bude Slovensko v liberalizaci pokračovat. Otvírání trhu pod Tatrami nenechává chladnými ani české dopravce, i když všichni svorně tvrdí, že se nejprve musejí seznámit s přesnými podmínkami tendru. „Nabídku připravíme a výběrového řízení se určitě zúčastníme,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Žlutá firma přitom už pod dotační deštník na Slovensku pronikla v roce 2011, když tehdejší ministr dopravy Ján Figeľ zadal provoz na trati mezi Bratislavou a Komárnem přímo RegioJetu. Přímé zadání bez soutěže ale už nechtějí Slováci opakovat.

Po Banské Bystrici pokukuje i Leo Express. A pozadu nechtějí zůstat ani České dráhy. Podle mluvčího Radka Joklíka analyzují všechny příležitosti v zahraničí, záležet ale bude na konkrétních podmínkách.¨

Zdroj: E 15