Sousedé rádi jezdí vlakem

16.04.2016 21:12

– Rakušané najezdili v roce 2014 vlakem průměrně 1426 kilometrů, což je řadí na druhé místo v Evropě po Švýcarech se 2429 km, napsal linecký Volksblatt. Následují Francie 1361 km, Švédsko 1244 km a Německo 1115 kilometrů.

Vysoká obliba železnice u našich sousedů je prý dána tím, že tato doprava je tu levnější než v průměru EU a země má hustou síť tratí, píše list. Rakousko je se 170 stanicemi na milion obyvatel v Evropě na druhém místě.

Evropan najezdí ročně vlakem průměrně 961 km. Poslední jsou Kosované s 20 kilometry a Řekové (71 km). Čísla zjistil Independent Regulators Group – Rail, evropská platforma nezávislých drážních regulačních úřadů.

Průměrné cestovní náklady pasažérů v Rakousku se z 5,9 centu na kilometr v roce 2013 meziročně citelně zvýšily na 7,8 centu. Průměr EU byl 10,6 centu. Nejvíc platili cestující v Británii – 16,7 centu, následovaní Finy 10,3 a Němci 9,3. Nejlevnější bylo cestování v Kosovu a v Bulharsku – průměrně 1,8 a 1,7 centu na kilometr. Výhodné bylo i v Maďarsku a v Polsku (3,6 a 3,7 centu). V přepravě nákladu je Rakousko se 22 miliardami nettotunokilometrů čtvrté po Německu, Polsku a Francii.

 

Berou příliš málo?

 

Podle prezidenta hornorakouské Zaměstnanecké komory Johanna Kalliauera by hrubá mzda za práci na plný úvazek měla obnášet přes 1700 eur měsíčně, napsaly OÖN. V roce 2014 vydělávalo 344 000 Rakušanů méně. Byloto 15,6% zaměstnaných na plný úvazek – 23,9 % žen a 11,2 % mužů. V Horních Rakousích to bylo 15,1 % (26,9, resp. 10 procent). Nejmenší rozdíl mezi pohlavími byl ve Vídni, kde mnoho žen pracuje v lépe placeném veřejném sektoru, největší ve Vorarlbersku kvůli vysokému podílu turistiky a obchodu. Kalliauer upozornil také na to, že v roce 2014 vydělávalo 244 000 Rakušanů (43 600 Hornorakušanů) méně než 1500 eur hrubého. V roce 2009 jich bylo v celém státě ještě asi 340 000.

 

Být lékařem láká

 

K přijímacím testům na rakouských lékařských vysokých školách 8. června se přihlásilo 15 129 zájemců, proti roku 2015 o osm procent víc. Přijato bude 1620 osob, o 60 víc než loni. Jednotný test zkoumá i sociální rozhodování kandidátů.

Na vídeňskou medicínu se hlásí 7519 uchazečů o 740 míst, v Innsbrucku 3626 o 400 míst, ve Štýrském Hradci 3178 o 360 míst, v Linci 806 o 120 míst. 75% míst bude opět rezervováno pro rakouské kandidáty, 20 procent pro uchazeče z dalších zemích EU a pět procent pro studující ze zemí mimo unii.

 

Miliony do nádraží

 

Do nových nástupišť, výtahů, sanací střech, bezbariérového přístupu atd. na 24 bavorských nádražích bude letos investováno na 100 milionů eur. Velké práce budou i v uzlech jako Straubing, Schweinfurt či Weilheim. Podle Günthera Pichlera, šéfa bavorských drah, začne na 16 nádražích stavba bezbariérových přístupů. Do roku 2018 je dostane dalších 35 stanic. „Tak se dostane 86 procent cestujících do vlaků pohodlně,“ říká.

Pro léta 2009­18 se investice pohybují kolem 800 milionů eur. Větší modernizace začne letos také na dalších osmi nádražích. V Pasově mají být dokončeny úpravy za 21,5 milionu eur.

 

Zdroj: E 15