Španělská lekce České železnici

10.10.2015 10:12
Vysokorychlostní tratě moc stojí a nemá smysl je stavět, zní nejčastější argument odpůrců jejich staveb
v Česku v čele s železničními projektanty a některými vrcholnými úředníky ministerstva dopravy.
Stát však počítá se zbytečně vysokými náklady. Ukazuje to například zkušenost s poslední vysokorychlostní
tratí, která v Evropě otevřela.
Minulý týden začaly jezdit vlaky ve Španělsku po zcela nové trase Valladolid-León. Za 163 kilometrů dlouhou
železnici, kde mohou vlaky jezdit až 350 kilometrů v hodině, zaplatila tamější správa železnice 1,62 miliardy eur.
Při přepočtu na jeden kilometr tratě to vychází na zhruba 270 milionů korun. To je méně, než za kolik se u nás
některé tratě modernizují.
Například osmnáct kilometrů dlouhý modernizovaný úsek trati z Benešova do Votic přišel na osm miliard korun,
každý kilometr stál více než 436 milionů korun. Trať vede částečně v nové stopě, vznikly
tu tři tunely, část úseku vznikla jen rozšířením stávající tratě Maximální rychlost pro vlaky je tu 160 kilometrů za hodinu.
Srovnávat ceny za kilometr dopravních staveb je vždy ošidné, každá je unikát. Případ dvou tratí však ukazuje na zásadní rozdíly v ceny. I když je Španělská rychlodráha částečně jednokolejná, vede tu trať mimo jiné po třech mostech delších než půl kilometru a navíc také dvoukilometrovým tunelem.
Zdroj: Doprava