Speciální vůz testoval stošedesátku do Hradce

01.12.2015 11:36

Od počátku prosince mají na novém dvoukolejném úseku mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem jezdit vlaky rychlostí 160 kilometrů za hodinu místo dosavadní maximální „stovky“. Spoje mezi Pardubicemi a Hradcem Králové tak zrychlí o minuty. Zda je trakční vedení na modernizované osmikilometrové části trati spojující obě krajská města dostatečně a bezpečně připravené, testovali po dva dny technici ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

            K celkem deseti jízdám vyrazili se speciálním měřicím vozem, který je jediný v republice a na elektrifikovných tratích po celé zemi ověřuje správnou funkčnost vedení už od roku 1992. Vyráží však i za hranice.

            „Máme s ním pod kontrolou i celé Slovensko. Byli jsme také v Bulharsku a v plánu je příští rok rovněž Maďarsko,“ vyjmenovává destinace náměstek ředitele Úseku elektrotechniky a energetiky SŽDC Milan Rath.

            Ročně s vozem technici najezdí v součtu téměř 25 tisíc kilometrů. Není proto divu, že ve vagonu jsou prostory pro spánek a vaření. Ve vybavení nechybí jak lůžkový oddíl, tak také kuchyňka se základním vybavením včetně mikrovlnky.

            Vše podstatné při testování se odehrává v prosklené vrchní části zvané „kukaň“.

            „To je lidové označení, ale oficiálně je to prohlížecí kopule. Posádku na měření tvoří minimálně čtyři pracovníci. Vedoucí sedí u zařízení ve spodní části, řídí měření a vzájemně spolupracuje se zbytkem,“ popisuje Rath.

V horní kopuli se kromě pohodlných křesel nachází nespočet barevných tlačítek, kamera, vysílačka či ovládání reflektorů a stěračů.

            „Zde zjišťujeme třeba výšku troleje od koleje,“ řekl systémový inženýr Pavel Gränzer.

            V dolním patře pak sedí technik, který před sebou má hned čtveřici monitorů, na kterých sleduje sesbíraná data z jízdy. Vedle počítačů má ve své „pracovně“ k dispozici také velkou tiskárnu.

            Sbírat hodnoty začne vůz automaticky při výjezdu na prvním stožáru. Kontrola vedení odstartovala při nižších rychlostech a až následně se zvýšila na „stošedesátku“. Pravidelná měření nutná pro údržbu vedení se na tratích do 100 km/h provádí jednou ročně. Nad tuto rychlost je tomu dvakrát za rok.

            Za lokomotivou bylo kromě samotného šedočerveného vozu přistaveno dalších šest moderních vagonů Českých drah. „Je to mu tak vždy z důvodu, abychom měřili jen to, co máme, a výsledky nebyly ovlivněné sběračem tažného vozidla, které je před námi. Pokud bychom měli dieslové lokomotivy, tak u nich bychom vagony nepotřebovali, jelikož by nic vedení neovlivňovalo. Máme spočítané, že šest vozů je dostatečných i s rezervou,“ dodal Rath. 

Zdroj:  iDNES.cz