Spolek chce obnovit železniční trať do Polné

13.11.2015 11:37

Polná – V Polné vznikl nový spolek, který se chce zasadit o obnovu tamější lokálky. Jeho cílem je zprovoznit trať mezi Dobronínem a Polnou, a to do příští Mrkvancové pouti. „Chtěli bychom, aby lidé mohli na pouť v září 2016 přijet už historickým vláčkem motoráčkem,“ uvedl předseda Spolku polenské lokálky František Lanc.

            Trať mezi Polnou a Dobronínem vznikla před 111 lety. Již několik roků ale nefunguje. Železniční pražce jsou shnilé a trať zarůstá plevelem. To chce ale dvacet tři členů nově vzniklého spolku změnit. Prozatím mají na programu několik předběžných bodů. „Musíme nejprve zjistit, jaký by byl o spoje na trati zájem. Už jsme s tímto dotazem oslovili několik subjektů,“ uvedl Lanc. Dle jeho slov by o obnovu železničního spoje mělo zájem město Polná i obec Dobronín. Červené historické motoráčky, zvané Hurvínek, by totiž mohly pozvednout cestovní ruch v obou místech.

            „Kromě toho uvažujeme o vytvoření hřiště pro děti v Polné, kde by si mohly například vyzkoušet, jak fungují výhybky a podobně,“ vysvětlil Lanc, jak by se dalo turistické lákadlo ještě zatraktivnit. O zavedení víkendových spojů projevili zájem také polenští církevní představitelé. Lidé by se totiž po železnici snadněji přepravovali na mše do Polné. Z nádraží ke kostelu by je pak mohl vozit speciální autobus. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která trať spravuje, je ale k obnově železnice skeptická.

            „Trať byla vyřazena z provozu před pěti lety proto, že ani kraj, ani jiný subjekt zde neobjednal dopravu, takže to vnímáme tak, že po ní není poptávka,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš a dodal, že oprava dva kilometry dlouhé trati by stála téměř 20 milionů korun.

            Dle Lance by ale obnova tratě mohla vyjít levněji, protože koleje by mohly být vyspraveny staršími železničními pražci, které SDŽC jinak likviduje, za což musí také zaplatit. Tyto peníze by se podle Lance daly využít lépe. SDŽC ale situaci tak snadno nevidí. „Není to tak jednoduché, oprava kolejí je složitější proces. Trať musí projít revizí, musí se proměřit a podobně. V případě využití recyklovaného materiálu by oprava stále vyšla na dost peněz, a to zhruba deset milionů korun,“ shrnul Illiaš. Zároveň ale uvedl, že SDŽC se nebrání trať zprovoznit, ale muselo by být jasné, že je o spoje zájem a že vlaky nebudou prodělečné.

            Stejně situaci vidí i radní Kraje Vysočina pro oblast dopravy Libor Joukl. „Je to úctyhodná činnost. Bylo by hezké jezdit starými vlaky, ale je třeba se na to dívat racionálně. Náklady na opravu železnice jsou příliš vysoké, a ta trať nebude zahrnuta do základní dopravní obslužnosti. Z tohoto seznamu byla v minulosti vyloučena právě proto, že nebyla využívaná,“ řekl Joukl a dodal, že spoj je komplikovaný také z toho důvodu, že se na něj musí v Dobroníně přesedat a že doprava vlakem do Polné by zabrala více času než doprava autobusem. „Dokážu si představit, že by železnice sloužila jako výletní. Na to lze poskytnout dotaci sto až dvě stě tisíc v rámci kulturního rozvoje. Celková rekonstrukce tratě se ale nevyplatí,“ vysvětlil Joukl.

            Spolek polenské lokálky má proto teď jeden hlavní úkol. Zjistit, zda by trať byla skutečně užívaná a v jaké míře. „Chceme znát potenciál, který dráha má, a udělat takový průzkum, zda by ji využívali například i polenští podnikatelé k přepravě zboží. Dále by spoje mohly sloužit také k přepravě na kulturní akce,“ vyjádřil se Lanc.

Zdroj:  Havlíčkobrodský deník