Spory o Třebovou, které zbrzdily jízdní řád, ukončil kompromis
Nekonečné debaty, kolik vlaků bude zastavovat v České Třebové na hlavní železniční trati mezi Čechami a Moravou, skončily dohodou. Spor nakonec opozdil i vydání nových jízdních řádů.
Teprve v úterý se ministerstvo dopravy rozhodlo definitivně, jak situaci na této železniční křižovatce vyřeší. Oproti původnímu návrhu, který počítal se zastavováním dálkových vlaků linky Ex3 mezi Prahou a Břeclaví každé dvě hodiny, zastaví v České Třebové ještě ranní vlak EC273 do Budapešti a večerní vlak EC272 do Prahy.
„Myslím, že jde o přijatelný kompromis,“ řekl poslanec Martin Kolovratník, který se do sporu regionu se státem vložil a přemluvil nakonec ministra dopravy Dana Ťoka, aby původní škrty nepatrně omezil.
Česká Třebová si zvykla na časté zastavování dálkových vlaků hlavně po roce 2013, kdy do čela Českých drah nastoupil Dalibor Zelený. Ten v České Třebové bydlí.
Ministerstvo dopravy chtělo zastavování vlaků ve Třebové omezit i kvůli pravidelnosti spojů a jejich zrychlení. Stát argumentoval i úsporami trakční energie za rozjezd souprav. Vlaky na této lince stavěly původně střídavě buď v Kolíně, nebo v České Třebové, což prodlužovalo jízdní dobu. Správa železniční dopravní cesty jako tvůrce jízdních řádů dostala požadovaná data od státu s dvoutýdenním zpožděním, teprve tento týden tak může zadat tisk jízdních řádů.
Zdroj: Mladá fronta DNES