Stát prověří, zda nedělají melouchy

22.02.2017 11:22

Loni „fírové“ projeli 116 návěstidel. Drážní úřad se zaměří i na dodržování přestávek.

 

V železničním žargonu se tomu říká „udělat ohrožení typu C6“.

Přeloženo: jízda na červenou, kdy strojvedoucí projede návěstidlo zakazující jízdu, nejčastěji při odjezdu či příjezdu do stanice, ale i na trati. Počet takových událostí mírně roste už pět let a loni dostoupil dalšího rekordu (viz tabulka).

            Proč fírové chybují? To popravdě nikdo nedokáže říci. „Zkoušeli jsme hledat nějaký průsečík. Ale nenašli jsme ho. Chybují mladí i staří, na začátku i na konci služby,“ popisuje ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

            Jednou z možností, proč roste nepozornost, může být podle drážních expertů i „brigádničení“, kdy strojvedoucí v rámci osobního volna místo odpočinku jezdí u jiných (většinou nákladních) dopravců. Těch je u nás přes stovku a i na kolejích panuje personální hlad.

            V Česku je momentálně 9500 strojvedoucích s řádnou licencí (a dalších 6500 lidí smí jezdit na vlečkách). Jen České dráhy a ČD Cargo teď poptávají asi 200 nových strojvedoucích. Pokud ale strojvedoucí po šichtě zamíří na „melouch“ jinam, je to jeho osobní zodpovědnost a řádný zaměstnavatel o tom vůbec nemusí vědět. Licence na řízení je totiž „majetkem“ strojvedoucího a není žádná centrální evidence „odjetých časů“ napříč dopravci.

            To by se mohlo aspoň částečně změnit. Drážní úřad chce od poloviny roku spustit „rejstřík“, kde by se k vlakům přiřadila i čísla licencí strojvůdců. Tím by dopravci snáze zjistili, že jejich lidé jezdí i pro konkurenci. „Zatím půjde o testovací provoz, kde účast přislíbili někteří větší dopravci i Správa železniční dopravní cesty,“ potvrdil na dotaz Deníku Kolář.

            Jízda na červenou přitom není problémem Českých drah či ČD Cargo, podle dat DÚ loni projeli na červenou strojvedoucí celkem 13 dopravců. Se vznikem rejstříků proto souhlasí i prezident Federace strojvůdců ČR Jindřich Hlas. „Pokud by se to Drážnímu úřadu povedlo, byla by to dobrá zpráva. Na druhou stranu, největší zodpovědnost zůstává pořád na strojvůdci. Pokud bude dva dny tvrdě pracovat třeba doma na zahradě, do práce přijde unavený, i když podle rejstříku nikde nejezdil, je to nebezpečné,“ podotýká.

            O práci strojvůdce je mimochodem čím dál větší zájem. Na Drážní úřad loni dorazilo 1013 licencí (v roce 2015 to bylo 773 žádostí), z nichž 523 uchazečů uspělo. Na kolejích v ČR jezdí i třicet žen. Žadatel o licenci by měl mít aspoň střední školu dopravního či technického směru, dobrý zdravotní stav a věk minimálně 20 let. Výcvik a školení trvají zhruba půl roku.

 

Některá fakta

 

P Počet „jízd na červenou“: rok 2013 (83), rok 2014 (91), rok 2015 (92), rok 2016 (116) P Jak by měl „fíra“ odpočívat: Pracovní doba může být maximálně 15 hodin. Nepřetržitý odpočinek by pak měl činit alespoň 11 hodin po sobě jdoucích během 24 hodin.

Ten ale může být zkrácen až na 6 hodin mezi dvěma směnami.

Zdroj: DÚ