Transsibiřská magistrála slaví 100 let v provozu

11.11.2016 23:35

Přes devět tisíc kilometrů, napříč sedmi časovými pásmy, osmi desítkami měst a dvěma kontinenty. Nejdelší železniční trať na světě, legendární Transsibiřská magistrála (Transsib) spojující západ a východ Ruska, slaví 100 let provozu. Pojďte se s námi podívat na to, jak vznikla a jak se během století změnila.

 

Transsibiřské magistrále dal vzniknout ruský car Alexandr III. a stavba trvala dlouhých 25 let. Na jednotlivých úsecích se jezdilo už od roku 1903, ještě než byla trať zcela dokončena. Přímé spojení mezi Moskvou a Vladivostokem bylo uvedeno do provozu 18. října 1916 otevřením 2,5 kilometru dlouhého mostu přes řeku Amur u města Chabarovsk. V roce 1929 pak začala elektrifikace trati, plně elektrifikovanou se stala železnice v prosinci 2002.

 

Celková délka linky mezi Moskvou a Vladivostokem činí 9 288,2 kilometru. Před 100 lety trvala cesta ze západu Ruska na východ přes dva týdny, dnes už na to stačí jen šest dní. Jízdenka do první třídy s dvoumístnými kupé přijde na 15 tisíc korun, do druhé s čtyřmístnými kupé na 6,5 tisíce a lístky do třetí, což je otevřený vagón, pořídíte od 3,5 tisíce.

 

Transsibiřská magistrála je momentálně využívaná spíše k přepravě nákladu, ale vyhledávají ji i turisté. Místní z pochopitelných důvodů dávají přednost létání. Z Moskvy do Vladivostoku se letí jen 8,5 hodiny a cena je srovnatelná s lístky na vlak.

 

Transsib má i smutnou část historie. V červnu 1989 na úseku mezi Samarou a Ufou vybuchl zkapalněný plyn unikající z poškozeného dálkového potrubí a zasáhl dva projíždějící osobní vlaky. Bilance byla hrozivá: na místě zahynulo 258 lidí, dalších 317 zemřelo v nemocnicích. Celkem tak přišlo o život 575 pasažérů, dalších asi 600 lidí zůstalo kvůli popáleninám a dalším zraněním trvale postiženo. Havárie je druhou nejtragičtější obdobnou událostí v Evropě podle počtů obětí.

 

Transsib se nyní větví na několik tras. Jedna z nich vede například do střední Asie a před jezerem Bajkal se z Transsibiřské magistrály odděluje paralelní bajkalsko-amurská magistrála (BAM), která Bajkal obepíná ze severu, zatímco Transsib z jihu. Další trasy člověka zavedou například do Číny, včetně Pekingu, nebo Mongolska a jeho metropole Ulánbátaru. Trati před lety využil například severokorejský vůdce Kim Čong-il při své cestě do Moskvy, neboť se bojí létání.

 

Vydat se na pouť Ruskem Transsibiřskou magistrálou je bezpochyby snem každého vášnivého cestovatele. Nejlepším časem je období mezi květnem a zářím, kdy je dobré počasí a nejdelší dny.

 

Legendární trať ale rozhodně nemá to nejlepší za sebou. V plánu je jednoho dne propojit Londýn s Tokiem. Japonská i ruská vláda výstavbu vážně zvažují.

Zdroj: Doprava