Trať Světlá – Kácov slaví

29.09.2013 15:24

  V úterý 24. září, tomu bylo rovných 110 let ode dne, kdy byl zahájen provoz na železniční trati Světlá nad Sázavou – Kácov, často nazývané Posázavským pacifikem. 

Těch necelých 48 kilometrů tratě, lemující tok řeky Sázavy, bylo vybudováno během pouhých devatenácti měsíců, když práce započaly v březnu 1902 a dokončeny byly v září 1903.

Počátek dnes již populární posázavské železnice je označen na nádraží v Kácově bílým patníkem, na kterém je číslice 0 a končí patníkem s číslicí 47.6 před vjezdem do nádraží ve Světlé nad Sázavou.

   Z počátku to byly vlaky smíšené, ty měly nákladní vagóny i vozy pro osobní přepravu, až postupem času zde začaly jezdit samostatné nákladní a osobní vlaky. Během více než stoleté historie se na této trati, která již neodmyslitelně patří mezi symboly našeho trampingu, vystřídalo mnoho parních vláčků, které později vystřídaly malé motoráčky, typické pro regionální tratě, lokálky. V 50. letech minulého století to byly například populární motoráčky s typovým označením M 131, pojmenované Hurvínek.

 

V současné době jezdí mezi Světlou nad Sázavou a Kácovem převážně motorové vozy řady 810, vyráběné do roku 1982 ve Vagónce Studénka, které pomalu vytlačují žlutozelené motorové jednotky řady 814, známé pod jménem Regionova. Tyto nízkopodlažní soupravy nabízí cestujícím mnohem větší pohodlí, zejména těch se sníženou mobilitou. Nejnovější kapitolou na zmíněné trati číslo 212 jsou opravdu moderní motorové vlaky Regio Spider, vyráběné švýcarskou společností Stadler. Prostorné pohodlné vozy poskytují kulturu cestování, jakou známe především z filmu či televize, přibližující švýcarské nebo francouzské železnice. Na tratích Vysočiny jezdí již 13 těchto vozů, dokonce šest měst Kraje Vysočina je pokřtilo svými jmény.

Zdroj: Region- Vysočina