Tunel odvodní a zrychlí cestu

28.06.2015 18:21

- Oprava harrachovského železničního tunelu a některých dalších částí trati umožní jezdit vlakům mnohem rychleji

 

"

 

Už několik týdnů probíhá na železniční trati mezi Tanvaldem a Harrachovem rekonstrukce 280 metrů dlouhého památkově chráněného tunelu. Spolu s ním se opravuje i most a jeden ze skalních zářezů u trati. Cena prací se vyšplhala na bezmála 91 milionů korun.

 

Cílem rekonstrukce je dostat pod kontrolu vodu v tunelu a jeho okolí. Ta zde totiž způsobovala problémy hlavně v zimě, kdy namrzala a vlaky musely jezdit desetikilometrovou rychlostí. Po skončení rekonstrukce by se rychlost měla zvýšit na 55 kilometrů v hodině. Vše by mělo být dokončeno do konce září.

 

"Předpoklad je, že se ušetří až sedm minut jízdy," uvedl náměstek ředitele pro modernizaci dráhy Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Mojmír Nejezchleb. Nejde ovšem pouze o samotný tunel. Problémový úsek je totiž dlouhý asi 1,5 kilometru.

Místní ledopády lákaly horolezce

 

Ve skalním zářezu širokém zhruba deset metrů se vytvářely v zimě až dva metry tlusté ledopády. "Strojvůdce musel mít hlavu vystrčenou ven z vlaku a kontrolovat cestu," uvedl stavbyvedoucí Ondřej Minich. Opatrní museli být železničáři i kvůli tomu, že zářez býval oblíbeným místem horolezců pro nácvik lezení po ledu. "Pamatuji, že jsme vždy měli jízdní řád a dávali pozor, kdy jezdí vlak," zavzpomínal dnes Jiří Dvořák z horolezeckého oddílu v Jilemnici.

 

Problém s ledem by v zářezu měla odstranit uměle vytvořená odtoková žebra v žulové skále, vzdálená od sebe sedm až deset metrů. Díky nim se bude voda snáze odvádět. Žebra vytvářejí dělníci za pomoci trhaviny. Upozornění na tuto komplikaci pro turisty jsme již v Jabloneckém deníku avizovali. "Trhací práce jsme začali před týdnem, potrvají ještě asi pět až šest týdnů. Odstřelů bude do dvaceti," uvedl Minich.

 

Pro zajištění bezpečnosti osob pohybujících se po červené a žluté turistické stezce vedoucí v blízkosti tunelu je pro prováděné odstřely stanoveno bezpečnostní opatření. Při každém odstřelu je vymezen a následně vyklizen takzvaný bezpečnostní okruh, který je zároveň i hlídán. Následuje také zhruba dvouhodinové odklízení.

 

Práce v harrachovském tunelu, který se nachází u Jizerského mostu mezi dopravnami Kořenov a Harrachov, jsou taktéž v plném proudu. Jeho poslední velká oprava proběhla v roce 1964, několik dílčích za 18 milionů korun se uskutečnilo v minulém desetiletí. Tunel je přitom z roku 1902 a spolu s Jizerským viaduktem je národní kulturní památkou. Oproti jiným tunelům v okolí je mimořádný zejména vejčitým tvarem tunelové trouby.

 

Klenbou tunelu prosakovala voda, která v zimním období vytvářela ledové krápníky a velké zmrzlé stěny. Ty pak bránily provozu vlaků a musely být pravidelně odstraňovány. Voda navíc také narušovala konstrukci tunelu. Podle stavbyvedoucího u tunelu, který je složený z 28 pásů, zvolili tři způsoby opravy.

 

Deset pásů se vymění kompletně. Dalších osm bude odvodněno pomocí odtokových žlábků vytvořených v drážkách, které dělníci vyřezávají v žulovém ostění pilou s diamantovým kotoučem. Zbývající pásy budou ošetřené injektáží. V tunelu, na mostě i v zářezu budou navíc položené nové koleje."

Zdroj: denik.cz