Unikátní budova nádraží v Poděbradech je otevřena

30.12.2015 16:21

České dráhy dokončily opravu unikátní historické budovy poděbradského nádraží a předaly ji cestujícím

 

"

 

Historická budova poděbradského nádraží ve stylu prvorepublikového funkcionalismu, která byla poprvé uvedena do provozu ?29. července 1931, byla v pátek po velké rekonstrukci slavnostně předána do užívání cestujících. České dráhy do její celkové opravy včetně rekonstrukce přilehlého bytového domu investovaly od roku 2010 přibližně 33,2 milionu korun.

 

Velkou radost z otevření opravené budovy měl samozřejmě starosta Poděbrad Ladislav Langr, který má podle svých slov za sebou mnohá jednání s Českými drahami, než vůbec k rekonstrukci došlo. „Začali jsme intenzivně tlačit ?a přemlouvat, psát stále další ?a další dopisy, až se to dostalo až sem a věřím, že kdyby nebyla vůle ze strany Českých drah, naše přemlouvání by bylo stejně zbytečné," uvedl Ladislav Langr a připomněl, že první vlak přijel do Poděbrad 29. října 1870, tedy před 145 lety.

 

Oprava objektu nádraží byla velmi náročná, protože se jedná o památkově chráněný objekt. „Museli jsme připravit projekt, který zachová památkovou hodnotu budovy ?a zároveň splní náročné podmínky na současnou užitnou hodnotu objektu," uvedl František Bureš, člen představenstva Českých drah odpovědný za techniku, servis ?a majetek. V rámci rekonstrukce byla vyměněna střešní krytina a přibyly nové klempířské prvky, dodavatelská firma opravila fasádu a budova byla zateplena. Opravou prošla také kotelna. Došlo na opravu a povrchové úpravy oken a dveří a obnovu původního vstupu na zahrádku restaurace včetně nového dláždění. Cestující zajisté také ocení doplnění nového vnitřního mobiliáře.

 

Od září do prosince tohoto roku se uskutečnila i oprava přilehlého bytového domu. Rozsah prací na této budově byl obdobný jako u hlavní nádražní budovy.

 

Železniční stanice v Poděbradech je významným přepravním bodem. Denně tam zastavuje přibližně 120 vlaků, ?z toho je polovina dálkových, ?a odbaví v průměru kolem 2,5 tisíce cestujících. Jde o budovu ve funkcionalistickém slohu podle projektu architekta Vojtěcha Krcha. Ve své době byla skutečně první fukcionalistickou stavbou na českých železnicích, která byla dlouho považována za nejhezčí nádražní budovu v Československu. Její tvar je inspirován tvarem parní lokomotivy. Konstrukci tvoří cihly a železobeton, hlavní vchod i východ kryje železobetonový přístřešek. Hlavní budova má rozměry 28 x 10 metrů a výšku 13 metrů. Dolní části stěn jsou obloženy modrými obkladačkami. Východní část budovy tvoří služební byty. Okna ?v hlavní hale zdobí sklomalby od R. Gajdoše z roku 1960."

Zdroj: Idnes.cz