Úspěch nikdo nečekal

29.12.2015 09:20

Práce lidí z pražských opraven tramvají je pro cestující často nepostřehnutelná. Ale jsou výjimky: z údržbové mazací tramvaje se za necelý rok provozu stal fenomén sociálních sítí, lidé se s ní fotí. Nyní technici sestavili novinku. Po Praze začnou jezdit dvě speciální soupravy ochraňující troleje před námrazou.

 

Když loni v únoru pokryl mrznoucí déšť troleje, stály v Praze nekonečné zástupy tramvají. Cateringová firma je objížděla s čajem, aby řidiči ve stojících soupravách nezmrzli. Mohli jen sedět v kabině a pozorovat kolony.

 

Podobným kalamitám by měly zabránit dvě nově složené protinámrazové tramvaje, které budou v případě špatné předpovědi mazat skrze svoje „tykadlo“ glycerin na trolej. V úterý je prověřil technik z německé společnosti Stemmann, která speciální pantograf dodávala. A příští týden by s tramvajemi mohli vyjet v ověřovacím provozu lidé z technické kontroly.

 

Na protinámrazové tramvaje už dost možná čekají i fanoušci takzvané mazací tramvaje, speciálního „kabrioletu“, který pražské koleje ošetřuje už od ledna. „Nemyslím si, že protinámrazové tramvaje na ten úspěch navážou, ale i to je možné. Určitě bychom se tomu nebránili,“ usmívá se šéf pražských opraven tramvají Jaroslav Janda.

 

Lidovky.cz: V čem jsou tramvaje proti námraze jiné?

 

Z dálky je lidé poznají podle dvou pantografů, běžná jednočlánková tramvaj má jenom jeden. Vepředu je standardní pro napájení a vzadu mazací. Je to klasická tramvaj T3. Vepředu má bílé pruhy a majáček, aby bylo vidět, že jde o pracovní vůz. Pokud bychom chtěli, aby byla populární jako mazací tramvaj, museli bychom je asi hodit do jiných barev nebo jim dát nějaký design. Rozdíl je v tom, že mazací tramvaj jezdí skoro dennodenně. Tyhle vozy budou pohotovostní, proto si myslím, že takové popularity nedosáhnou. Ale když přijde, určitě se nebudeme bránit.

Zdroj: Lidovky.cz