Vlaková nádraží mění majitele

28.05.2016 18:07

Realitní událost roku je tu. Vláda by už dnes měla posvětit převod bezmála 1600 vlakových nádraží v České republice. Místo Českých drah (ČD) se jejich vlastníkem stane Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která snáze dosáhne na dotace z EU a může zrychlit opravy. Dráhy za převod budov a provozních zaměstnanců od SŽDC získají 3,31 miliardy korun.

Tedy cenu, kterou již schválila Evropská komise.

            Co se změní pro cestující? SŽDC chce už letos investovat půl miliardy korun na nejnutnější opravy. Formálně by se SŽDC mohla stát majitelem nádraží už od června. Pak může začít.

„Nejdříve chceme opravit šedesát nádraží, které odbavují na 75 % všech cestujících v Česku. Jedná se o nádraží v krajských a okresních městech a také klíčové přestupní uzly, jako jsou třeba Lovosice a Turnov.

Začít bychom chtěli ještě letos,“ popsal Deníku generální ředitel SŽDC Pavel Surý. „Myslím si, že tato první vlna bude trvat tři až pět let. Pak přijdou na řadu zbývající nádraží,“ doplňuje Surý. Oprava šedesáti nejvytíženějších nádraží vyjde odhadem na tři miliardy korun, z čehož by 85 procent mohla zaplatit EU.

 

ÚŘADY? KLIDNĚ VEDLE KOLEJÍ

 

Podle Pavla Surého se musí změnit celková koncepce nádražních prostor. Jednak se více otevřou i soukromým dopravcům, ale SŽDC chce hledat i atraktivní nájemce komerčních prostor. „Naší představou je, aby nádraží žila a nebyla prázdná, jak tomu v mnoha případech nyní je. Takže bychom tam například chtěli mít více restaurace nebo obchůdky. Dále uvažujeme o tom, že by tam sídlily státní, krajské nebo obecní úřady, které v soukromých budovách platí velké nájmy, a tady by je to vyšlo levněji.

Už nás oslovili někteří hejtmani a další politici,“ potvrzuje Pavel Surý. Zároveň má jasnou představu, co na nádražích už nechce.

„Určitě nestojíme o herny, které často přitahují problémové lidi. Je nám milejší solidní nájemce za méně peněz než ten, který by sice nabídl víc, ale kvůli němu by se lidé na nádražích báli. To se může týkat i zastaváren,“ popsal Deníku Surý.

            Převod nádraží, který patří mezi největší transakce posledních let, se netýká například brněnského hlavního nádraží nebo pražského Masarykova nádraží. Ty zůstávají v majetku ČD. Naopak pod nového vlastníka zamíří největší nádraží v Česku – pražské hlavní.

V tomto případě ale bude nutné dořešit smlouvu s italskou společností Grandi Stazioni, která má nádraží v nájmu.

Zdroj: Českobudějovický deník