Vlaky přilákaly 30 tisíc lidí
V Břeclavi se konal Národní den železnice. Na nádraží přijely historické soupravy i nejmodernější vlaky současnosti.
Břeclav – Mlčky stojí na peronu a trpělivě vyčkává, až se několikatunová parní lokomotiva rozjede. Očima těká po každém jejím záhybu. Sleduje detaily a výrazem ve tváři jako by říkal: "Krása".
Sotva lokomotiva opouští "hranice" nádraží, stanoviště mění i její obdivovatel. Stačí pár kroků a mizí v mraveništi, které z dopravního uzlu v Břeclavi vytváří tisíce lidí. Přilákal je Národní den železnice. Vlaky, koleje, nástupiště, technologie, poutavá historie... To vše je fenomén, kterému patří sobotní den. "Mám k tomu vřelý vztah, který je daný nejen tím, že na železnici pracuju. Jde také o koníček, člověka to musí bavit. Přitahují mě na tom dynamické změny, v železniční dopravě se pořád něco děje," vypráví návštěvník Petr Kožaný, jenž sbírá historické fotografie či takzvané nádražácké čepice.
V břeclavské stanici v tu chvíli panuje mumraj. Lidé přechází z místa na místo, hledají nejlepší úhly pro focení, obdivují rozličné soupravy nebo s dětmi prochází jednotlivé vagóny.
Nechybí mezi nimi ani ten, jenž patřil prvnímu československému prezidentu Tomáši Garrigue Masarykovi. Pro nadšence dob minulých: vagón byl v provozu od roku 1930, dřevěné obložení je mimo jiné z australské třešně, světlo zajišťuje lustr s 86 žárovkami, zvládal rychlost až 140 kilometrů v hodině a Masaryk s ním poprvé vyjel na francouzskou Riviéru, kde se zotavoval. Tolik vzdálenější historie. Tu nedávnou si na místě připomíná Břeclavan Jan Krátký. "Moderní vlaky znám, přišel jsem se proto podívat zejména na ty starší. Jsem zvědavý," usmívá se Krátký. A doplňuje. "V mládí jsem lepil papírové modely vlaků. Dnes jsem vzal jeden i pro vnuka, aby se jej pokusil dát dohromady," pokračuje muž. Mluví o modelu, který se o několik hodin později objeví v daleko větším měřítku v nádražním vestibulu. Jde o připomínku mašiny, která před 175 lety .
Zdroj: Břeclavský deník