Vodíkový vlak Stadleru poprvé v Česku

11.06.2025 14:08

Vozidlo představuje ideální řešení pro modernizaci železničního vozového parku na neelektrifikovaných tratích v České republice, věří výrobce.

 
 
 

Společnost Stadler Rail ukázala na železničním veletrhu Rail Business Days v Ostravě svůj vodíkový vlak RS Zero. Vozidlo má být odpovědí na požadavky na bezemisní dopravu i na neelektrifikovaných tratích. K dispozici bude s vodíkovým a/nebo bateriovým pohonem

„RS Zero je připravené změnit způsob cestování po českých neelektrifikovaných nebo jen částečně elektrifikovaných tratích,“ uvedl Stadler při české premiéře vlaku v Ostravě s tím, že aktuálně již probíhají jednání s potenciálními zákazníky v tuzemsku.Vozidlo je následníkem RS1. Disponuje plně dekarbonizovaným pohonným systémem, k dispozici je jako jednovozová nebo dvouvozová jednotka s kapacitou až 165 míst k sezení. Dojezd vlaku na jedno nabití baterií činí 150 kilometrů, v případě vodíkového pohonu pak až 800 kilometrů.

Na vývoji vozidla se významně podíleli i inženýři z pražské pobočky Stadleru. Jde o novinku, která je důležitá i pro český trh: po Německu je Česko druhou největší zemí, kde jezdí nejvíce motorových vozů Stadler RS1 a současně zemí, která má velký podíl regionálních neelektrifikovaných tratí.

Česko je teprve druhou zemí, kde bylo RS Zero představeno. „Věřím, že naše RS Zero může nahradit dieselová vozidla, protože představuje ideální řešení pro modernizaci železničního vozového parku na neelektrifikovaných tratích v České republice,“ řekl předseda dozorčí rady Stadleru Peter Spuhler.

Za jednu z výhod považuje výrobce zatížení nápravy pod 18 tun. Hodí se podle něj k vytvoření ekonomicky atraktivní přepravní nabídky na vedlejších tratích s nízkou hustotou provozu.

Zdroj: dp