Vodíkový vlak v Německu sveze pasažéry
Ekologická přeprava cestujících, v níž hlavní roli hraje vodíková baterie, zažije v prosinci 2017 velkou premiéru. Na trať Buxtehude– Bremerhaven–Cuxhaven v Dolním Sasku vyjede vlak Coradia iLint z dílny společnosti Alstom. Firma soupravu poprvé představila koncem září na výstavě Inno Trans v Berlíně.
Na střeše vlaku se nachází osm vodíkových nádrží a palivové články, které vyrábějí elektřinu pro dvě hlavní pohonné jednotky. Plně natankovaná souprava se třemi stovkami cestujících může urazit 600 až 800 kilometrů rychlostí až 140 kilometrů za hodinu.
Hlavní pohonný článek slučuje vodík z nádrží a zvenčí nasávaný vzduch. Výstupní proud pak napájí pohonné jednotky soupravy s tím, že přebytečná energie dobíjí lithium-iontové akumulátory. Řada vlaků Coradia iLint technologicky vychází z předchozí prodávané verze Coradia Lint 54. Vyrábět se bude v Salzgitteru, největším závodě Alstomu.
Dolnosaská vláda si objednala čtrnáct souprav, a pokud se v ostrém provozu osvědčí, nevyloučila doobjednávku dalších pro nasazení na regionálních trasách. Alstom včetně vlaku nabízí dodatečné služby v podobě údržby, vodíkových čerpacích stanic a veškeré infrastruktury potřebné pro nakládání s plynem.
„Zájem o soupravu projevily také úřady z Nizozemska, Dánska a Norska,“ nechal se slyšet při prezentaci nové soupravy šéf Alstomu pro německý a rakouský trh Didier Pfleger. V ideálním případě by podle něj v příštích letech mohla na kolejích vypuknout zelená revoluce, během níž by byly dieselové a dieselelektrické lokomotivy postupně nahrazovány soupravami jezdícími na vodík. Čas ukáže, zda je to reálný trend, anebo jen toužebné přání obchodního oddělení firmy.
Zdroj: E15