Záchrana Bardotek pro provoz

14.11.2023 16:05

Příznivci motorových lokomotiv původních řad T 478.1 a T 478.2, které jsou známé pod přezdívkami Bardotka, Barča či Zamračená, se mohou oddávat naději, že stroje s charakteristickým zvukem motoru zůstanou v provozu i po rozšíření systému ETCS na české železniční síti.

Provozovatelé Bardotek otevřeli jednání o společném postupu při osazování lokomotiv systémem ETCS. Pomohlo tomu nedávné setkání těchto strojů, které vyráběla v letech 1964 až 1971 společnost ČKD Praha. V rozhovoru pro měsíčník Železničář to řekl ředitel Odboru provozu osobní dopravy Českých drah Tomáš Mohr.

„V rámci setkání Zamračených v Lužné jsem měl navíc možnost si pohovořit s jejich ostatními provozovateli a otevřeli jsme otázku společného postupu při instalaci ETCS do těchto lokomotiv. Dohromady se už bavíme o nějakých dvaceti kusech, což už vzhledem k rozprostření nákladů na projekt smysl dává. Uvidíme, zda se nám tuto spolupráci podaří dotáhnout, pro další provoz nostalgických vlaků po spuštění výhradního provozu ETCS by to byla velká vzpruha,“ řekl Mohr.

Jednání potvrdil i šéf KŽC Doprava Bohumil Augusta. „Ano, k takovému řešení bychom se přidali,“ řekl Augusta. Podle něj ale existuje při přidělování dotací podmínka, že náklady na prototyp nelze rozprostřít mezi více provozovatelů. To by se nicméně v další výzvě k dotačnímu programu mělo změnit.

„Zamračené prostě táhnou a byla by škoda je definitivně odstavit. Bylo by skvělé, kdyby se nám ty tři, které máme ve Vršovicích, podařilo udržet v provozu,“ doplnil Mohr. Všechny tři vršovické Bardotky Českých drah nyní stojí kvůli najetým kilometrům, České dráhy ale počítají s jejich opětovným nasazením v příští letní sezóně na Pacifiku a spoji CykloBrdy.

Zdroj: Doprava