Zbytné plochy SŽDC budou muset města a obce z Plzeňska odkoupit

09.04.2015 10:12

) - Města a obce Plzeňského kraje, jež loni po čtyřech letech příprav dohodla se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) bezúplatné převody 110 zbytných pozemků, je budou muset odkoupit. Podle nového šéfa SŽDC lze pozemky pouze prodávat. Starostové budou muset nyní požádat SŽDC o pozemky individuálně, ale mohly by získat dotace na koupi. Na jednání se Sdružením měst a obcí Plzeňského kraje to minulý týden uvedl poslanec z regionu Jan Volný (ANO), který je ve správní radě SŽDC a místopředsedou rozpočtového výboru Sněmovny.

 

"Bezúplatně to zatím převést nelze, protože podnik se musí samozřejmě chovat jako řádný hospodář," řekl ČTK Volný. Jedná se ale o pomoci obcím, které mají zájem například o plochy pod silnicemi nebo o parky u nádraží. Obce by je musely koupit za účetní hodnotu, ale stát nebo EU by jim pomohl dotacemi. "Byla by třeba možnost získat 50procentní dotaci od státu, pokud bude vůle," řekl. Mohlo by to řešit nařízení vlády, která schvaluje všechny prodeje majetku státu.

 

Na bezúplatném převodu ploch, které správce kolejí označil za nepotřebné, se už dříve dohodly města a obce s vedením SŽDC a měla ho schválit Nečasova vláda, která to nestihla. Šlo o pilotní projekt, podle něhož se mělo postupovat i v jiných krajích. Hodně tehdy pomohl tehdejší hejtman Milan Chovanec, dnes ministr vnitra.

 

"Nemovitosti, které SŽDC nepotřebuje pro svoji činnost, jsou zájemcům převáděné úplatným převodem na základě veřejné soutěže," napsal nedávno starostům SMOPK šéf SŽDC Pavel Surý. Kupní cena je ve všech případech stanovena na základě znaleckého posudku.

 

Řadě obcí by pozemky pomohly k rozvoji. "Většinou na veřejně prospěšné stavby jako přestupní terminály, chodníky, komunikace a veřejnou zeleň. Ale hlavně jde o pozemky, o něž se SŽDC nestará, protože na to nemá kapacitu," uvedl starosta Bezdružic Jan Soulek.

 

Podle Filipa Uhlíka, šéfa Regionální rozvojové agentury, která soupis pozemků připravovala, mají často pozemky pro obce strategický význam. Například park u nádraží v Klatovech, v Domažlicích silnice do průmyslové zóny a řada cest k nádražím. "V případě projektů, které se na pozemcích SŽDC nebo ČD chystají, jako třeba přestupní terminály, se musí obce dohodnout o právu k provedení stavby a následně na návrhu solidní ceny. Obce to budou muset koupit, jinak to nepůjde," řekl.

Zdroj: čtk