ZC Velim si na nedostatek zákazníků rozhodně nestěžuje

13.02.2015 08:25

Zkušební centrum Velim má za sebou další poměrně dobrou sezónu. Ani poslední dva měsíce roku 2014 nepřinesly z hlediska zájmu o využití kapacity zdejších zkušebních tratí žádnou podstatnou změnu, některé plánované zkoušky však negativně ovlivnila ledovková kalamita z počátku prosince. Některé projekty s koncem roku skončily, další však dále probíhají či chystají se zcela nové.

Na konci listopadu odjela po úspěšném vykonání zkoušek druhá nejdelší jednotka v novodobé historii VUZ – Siemens Thameslink. Pozitivní je určitě informace, že by se měla do ZC Velim ještě v roce 2015 vrátit, tentokrát ve své osmivozové verzi. Nejdelší, více než čtvrt kilometru dlouhá dvacetivozová netrakční souprava Talgo, si odjezd načasovala až do období těsně před Vánoci. I v tomto případě je možné, že se vlak do ZC ještě vrátí, protože nebyly z různých příčin dokončeny zkoušky protismyku a bude záležet na tom, k jaké dohodě dospějí zhotovitel zkoušek TÜV SÜD Rail a výrobce vozidla společnost Patentes Talgo.

Německá převaha ve Velimi stále trvá

Jedním ze stálých zákazníků ve Velimi je společnost Siemens, která zde po celý rok testovala různé modifikace své současné vlajkové lodi – lokomotivy Vectron. Nejvíce kilometrů lokomotiva ujela při zkouškách soupravy Talgo, kdy byla pronajata společnosti TÜV SÜD. Druhá polovina roku pak patřila spíše elektrickým jednotkám Siemens. Kromě jednotky Thameslink se ve ZC na sklonku roku objevila na krátkou dobu i jednotka Desiro ML. Převahu německých firem, zkoušejících svá moderní vozidla ve ZC Velim, představuje nadnárodní koncern Bombardier, jehož lokomotivní závod ze středoněmeckého Kasselu má aktuálně ve zkouškách dva projekty – dlouhodobé zkoušky lokomotiv TRAXX AC3 a na podzim započaté technickobezpeč­nostní zkoušky (TBZ) osvědčených vícesystémových lokomotiv řady 186, které byly zakoupeny nákladním dopravcem METRANS a pro provoz v ČR jsou přeznačeny na řadu 386. Premiérová zkouška TBZ na prototypové lokomotivě 386 001 proběhla na konci října. Za poslední dva měsíce roku 2014 se stihly úspěšně vykonat zkoušky TBZ ještě na dalších deseti lokomotivách, posledními byly lokomotivy 386 010 a 011 v předvečer Štědrého dne. Zkoušky budou pokračovat i v roce 2015 na zbývajících devíti kusech, navíc se plánují i zkoušky elektromagnetické kompatibility při provozu ve vícenásobné trakci.

Zdroj: Doprava