Zchátralé budějovické nádraží má šanci na opravu

09.01.2016 14:21

Jedna z nejkrásnějších ve městě, ale zároveň v žalostném stavu. To je budova vlakového nádraží v Českých Budějovicích. Už dávno měla po rekonstrukci zářit novotou, jenže zůstalo jen u slibů. Letos se však mohou začít měnit ve skutečnost.

            Vláda na konci roku schválila převod nádraží a souvisejícího majetku Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Celý proces trval dva a půl roku. Tato státní organizace může na rozdíl od drah čerpat na opravy objektů evropské dotace, což dává velkou šanci i budově v Budějovicích. MF DNES ji prošla a zjistila, že kromě pravidelně odpadající omítky jsou hodně poškozená také okna, zatéká do střechy a třeba v tamní restauraci je na stropě obrovský flek od toho, jak do skoro 110 let staré budovy prosakuje voda.

            Před lety se odhadovalo, že bude stát rekonstrukce zhruba 120 milionů korun. Pokud by SŽDC připravila projekt a získala dotaci na kompletní opravu, patrně by nyní byla mnohem dražší. Nádražní budova v Budějovicích je jednou z posledních mezi krajskými městy, která se ještě nedočkala úprav. Zmodernizované je však alespoň nástupiště či informační centrum. „Máme vypracovaný seznam objektů, které budou rekonstruovány prioritně, Budějovice na tomto seznamu jsou,“ ujistil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

            Po vládě musí převody majetku schválit ještě vedení drah i SŽDC, což by měla být formalita. Správa železniční dopravní cesty by pak pro urychlení opravy mohla využít už zpracované dokumentace. „Vlastní projekt by měl být rozdělený na tři části tak, aby i samotné práce byly ve třech etapách. Konkrétně oprava střešní konstrukce, fasády a interiérů a vnitřních dispozic,“ upřesnila mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

            Nádraží v Budějovicích není zdaleka jediné, kterého se dráhy zbaví. „Převod majetku se týká celkem 1 051 nádražních a dalších 523 provozních budov a pozemků. Cena za převod majetku podle znaleckého posudku schváleného Evropskou komisí činí 3,24 miliardy korun,“ upřesnil Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy. Pokud obě organizace záměr vlády potvrdí, mohl by se celý přesun odehrát v první polovině roku.

            V Jihočeském kraji se to týká přibližně 90 nemovitostí. „Jsou to většinou nádražní budovy například v okresních městech Tábor, Prachatice, Písek, ale i v menších stanicích Třeboň, Milevsko, Blatná, Hluboká nad Vltavou, Bechyně či Číčenice,“ vyjmenovala Pistoriusová.

            Nejen v těchto městech a obcích tak doufají ve zlepšení stavu budov. Je tomu tak třeba v Soběslavi, kde je sice nástupiště moderní, nádraží však na zásah čeká.

            „S ním je to skutečně horší, když si ani nemůžete dojít na záchod a čekárna je ve špatném stavu. Doufám, že ve chvíli, kdy se začne na železnici pracovat v úseku Soběslav -Doubí, dostane se snad i na tento objekt,“ zmínil starosta Soběslavi Jindřich Bláha. Podobně mizerný stav je třeba v Krumlově či Hluboké nad Vltavou - Zámostí. I tamních objektů se převod týká. Otázkou je, jak prioritní bude jejich oprava pro SŽDC.

Zdroj: Mladá fronta DNES