Železničáři chystají pro Prahu nový most
Správa železniční dopravní cesty připravuje jeden ze svých největších a stavebně nejnáročnějších projektů vůbec. Zhruba za pět miliard korun chce státní investor výrazně vylepšit trať mezi Smíchovem a hlavním nádražím, a konečně tak napojit třetí koridor na centrum Prahy. Železničáři přitom chovají naději, že na konci všeho bude i zbrusu nový most pod Vyšehradem (vizualizace na str. 6). Ten by měl dělat vzhledově totožné dvojče historickému železničnímu mostu, který už provozu nestačí. "Je to nejvýznamnější úzké hrdlo celého pražského uzlu," řekl deníku E15 šéf správy železnic Pavel Surý. Podle něho je řešením výstavba dvou nových kolejí nad řekou. Na starém mostě by zůstala jediná kolej.
Stavba začne dle aktualizovaných plánů v roce 2019. Právě kvůli mostu a možným hádkám kolem něj je projekt rozdělen do dvou etap. SŽDC nejprve opraví navazující tratě na obou březích, což odhaduje na 3,2 miliardy. Součástí bude například kompletní obnova smíchovského nádraží, rekonstrukce řady mostů včetně toho přes Botič či instalace protihlukových stěn a tlumicích rohoží pod koleje. V první fázi také vznikne nová zastávka Výtoň jako přestupní uzel. Její výstavba má však podle železničářů smysl pouze tehdy, pokud vznikne nový most.
Jenže ten nemá nic jistého. Ministerstvo dopravy i město jako klíčoví hráči chtějí mít jistotu, že je výstavba nezbytná. To má potvrdit či vyvrátit studie, kterou nyní SŽDC zpracovává. Hodnotí přitom i variantu zvýšení kapacity starého mostu pomocí moderních technologií. "Vedeme o tom zásadní diskuzi. Pakliže bude jednoznačně prokázáno, že nový most je jediná varianta, asi bychom se k ní mohli většinově přiklonit," řekl E15 náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Podle něho je třeba tak či onak zvýšit kapacitu trati, neboť město chce zkracovat intervaly mezi spoji.
Zdroj: E15