Železnice na okraji brněnského uzlu prochází modernizací

28.07.2015 12:25

Od podzimu budou jezdit vlaky do Brna od severu i od jihu po železničním koridoru rychleji. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž v současné době modernizuje dva úseky koridoru o celkové délce přibližně šest kilometrů za téměř miliardu Kč. „Po opravě úseku Židenice – Maloměřice a Horní Heršpice – Modřice se bude čekat už jen na rekonstrukci samotného železničního uzlu,“ informoval ředitel Oblastního ředitelství Brno SŽDC Miroslav Konečný.

Mezi Modřicemi a Heršpicemi se bude jezdit 160 km/hod. „Mírně se zkrátí jízdní doby a díky kompletní rekonstrukci bude trať bezpečnější a díky nové infrastruktuře bude jednodušší dodržovat jízdní řády,“ řekl Miroslav Konečný. Jednu ze dvou kolejí už stavbaři stihli udělat, nyní pracují na druhé a 15. srpna mají předat dílo dokončené. Z Židenic do Maloměřic se opravují hned čtyři koleje. Na Českou Třebovou se bude jezdit rychlostí 115 km/hod, na Hav-líčkův Brod 90 až 110 km/hod. Zde se podél části trati postaví i protihlukové stěny. „Výluky zde budou probíhat až do listopadu, nyní však nemají takový dopad na provoz, protože do Kuřimi jezdí autobusy,“ poznamenal Miroslav Konečný.

Obě stavby se měly dělat současně až s rekonstrukcí železničního uzlu v Brně. Vzhledem k tomu, že dodnes není jasné, kde bude stát hlavní ná-draží, a technický stav obou úseků se zhoršoval, začala je SŽDC rekonstruovat nezávisle na centrální části uzlu s hlavním nádražím. Rekonstrukce koridorů, která skončila v roce 2000, se jich totiž nedotkla. Železničáři už by chtěli, aby padlo o brněnském nádraží a celém uzlu definitivní rozhodnutí. „Udržovat současnou infrastrukturu je náročně a její stav je tristní. Navíc nám dělá obrovské problémy boj s hlukem a krajská hygienická stanice nás téměř co týden bombarduje stížnostmi,“ vysvětlil Miroslav Konečný. Nejbližší termín, kdy by rozhodnutí mohlo padnout, je příští rok na podzim.

V polovině června také začala rozsáhlá výluka mezi Brnem-Královým Polem a Kuřimí. SŽDC postupně několik let upravuje jednotlivé úseky na trati mezi Brnem a Havlíčkovým Brodem, protože mnohé jsou na hranici životnosti a jde o jednu z páteřních tratí nejen pro osobní, ale i nákladní dopravu. V okolí Brna je navíc velmi hustá příměstská doprava. Zde je nutné udělat nový železniční spodek i svršek, některá místa v havarijním stavu sanovat a udělat nové odvodnění. Sanací projde i 11 mostů a devět propustků. Součástí stavby je také vybudování nových nástupišť v zastávkách Brno-Řečkovice a Česká, kde se už zároveň staví přestupní terminál na autobus a parkoviště na obou stranách tratě. Měly by se také mírně zkrátit jízdní doby vlaků, protože současná maximální rychlost 80 až 100 km/hod se zvýší o pět až 15 km/hod. Úsek bude mít po opravě nové sdělovací a zabezpečovací zařízení a bude zcela odpovídat evropským standardům na nákladní koridor sítě TEN-T.

Zdroj: čtk