Znovu jezdí
Železniční výzkum si veřejnost převážně spojuje se zkušebním okruhem ve středočeských Cerhenicích, kde obvykle krouží nejmodernější kolejová vozidla světa.
Úspěšná dceřiná společnost Českých drah se ale v posledních letech významně zasadila o záchranu hmotných připomínek železniční historie. Nejnověji za třicet milionů korun zrekonstruovala motorový vůz M260.001, který je znám pod přezdívkou Stříbrný šíp. Koncem třicátých let jej vyrobili v ČKD za přispění firmy Praga jediný. Luxusnímu motoráku ale nepřál duch doby. Jeho nasazení nejprve zhatila německá invaze, následně polstrovanému pohodlí nepřálo poválečné úsilí budování socialismu. Nadvládu si nadále podržely dřevěné sedačky. Stříbrný vlak si proto ve své tehdejší službě připsal pouhých 50 tisíc kilometrů. Definitivně byl odstaven v roce 1953 a přes několik pokusů o záchranu málem skončil na vrakovišti.
V roce 2011 se těsně před rozpadnutím dostal do železničních dílen DPOV v Nymburce. Od mateřských Českých drah jej posléze za cenu šrotu odkoupil VÚŽ a za více než třicet milionů nechal dokonale zrenovovat.
„Nyní se po třiašedesáti letech, kdy naposledy vydechl, znovu rozjede. A přeji mu těch kilometrů alespoň milion,“ řekl Arnošt Kohl, který měl v DPOV obnovu vlaku na starost.
Nejde přitom jen o čirou nostalgii. České dráhy a VÚŽ chtějí vlak využívat především ke komerčním jízdám pro firmy, vlak bude k dispozici při občasných jízdách veřejnosti, ovšem za patřičné jízdné a s povinnou rezervací. Šéf VÚŽ Antonín Blažek je přesvědčen, že vlak si na sebe velmi rychle vydělá.
Dodává přitom, že renovace Stříbrného šípu je zřejmě poslední akcí svého druhu. Žádný další podobný unikát už nikde v kopřivách nestojí. Chátrajících vlaků je nicméně dost, VÚŽ například zadal opravu několika rychlíkových vagonů ze sedmdesátých let.
Zdroj: E15